پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در هفته نخست مهر/ تمایل رانندگان به تاکسی اینترنتی

به گزارش ایرنا نخستین جلسه استقبال از مهر ۱۴۰۱ روز دوشنبه در محل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد و سید ابوالفضل موسوی پور جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از آماده باش صد در صد ستادی و انتظامی برای مهرماه خبر داد و با اشاره به اهمیت سرویس مدارس برای کاهش ازدحام، گفت: اگر تمهیدات برای سرویس مدارس از الان انجام نشود، همه در روز اول مهر می‌خواهند که از خودروی شخصی استفاده کنند.

وی ادامه داد: معمولا در هفته نخست بازگشایی مدارس، ۲۰ درصد به ترافیک عادی شهر اضافه می‌شود اما پیش بینی ما بیش از ۳۰ درصد است، استفاده از خودروی شخصی و خودروهای تک سرنشین سبب می‌شود که ترافیک در هفته اول مهر بیشتر شود.

وی با تأکید بر اینکه سرویس مدارس باید از روز نخست اجرا شود، گفت: همچنین باید برچسب سرویس مدارس و اطلاع رسانی آن از چند روز قبل از آغاز مدارس انجام شود؛ نداشتن برچسب سرویس مدارس باعث جریمه نخواهد شد اما با نداشتن معاینه فنی و تخلفاتی نظیر نبستن کمربند ایمنی از روز نخست مهر به شدت برخورد می‌شود.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به نمایندگی از ‌پلیس راهور، تقاضای برگزاری جلسه شورای ترافیک را عنوان کرد و افزود: همچنین در هفته نخست مهر باید ساعات اداری کارکنان دولت شناور شود، البته هفته اول مهر با اربعین همزمان شده است که نگرانی‌های حمل و نقلی را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه تعدادی از نیروهای ستاد نظیر اورژانس، پیمانکاران مرکز کنترل ترافیک، آتش نشانی باید در میادین اصلی سطح شهر به صورت فیزیکی حضور داشته باشند، ادامه داد: خط کشی در معابر جلوی مدارس، علائم و تابلوها نیز باید در دستور کار اجرایی قرار گیرد تا اگر نیاز به ترمیم و تعمیر دارند، پیش از بازگشایی مدارس انجام شود.

تأیید صلاحیت متقاضیان سرویس مدارس در حال انجام است
وحید سرلک
معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز با بیان اینکه ثبت نام و تأیید صلاحیت متقاضیان سرویس مدارس نیز در حال انجام است، گفت: هماهنگی با آموزش و پرورش درحال انجام است تا مشکلی به‌وجود نیاید و نقاط تجمعی که دارای کمبود سرویس در سال‌های گذشته بوده‌اند نیز شناسایی شده تا مشکلات ازدحام مسافر و کمبود تاکسی رفع شود.

ضرورت طرحی نو در حوزه ترافیک و سرویس مدارس

بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز با بیان اینکه باید طرحی نو در حوزه ترافیک و سرویس مدارس اندیشیده شود، گفت: مد حمل و نقل دانش آموزی دارای ایرادات اساسی است در حالی که در تمامی دنیا شاهد سرویس مدرسه یا school bus هستیم اما در پایتخت ایران چنین چیزی وجود ندارد.
وی عنوان کرد: طرح راه اندازی اتوبوس مدرسه به صورت آزمایشی از ابتدای مهر اجرا خواهد شد. باید برنامه ریزی‌ها بگونه‌ای باشد که سرویس دانش آموزی به سمت سرویس جمعی دانش آموزی حرکت کند.

روند اخذ معاینه فنی سرویس مدارس در گذشته راضی کننده نبود
سید رضا مفیدی سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه روند اخذ معاینه فنی سرویس مدارس در سال‌های گذشته راضی کننده نبوده و طی دوران کرونا بدتر شده بود، افزود: درصد بالایی از اخذ معاینه فنی سرویس مدارس افت پیدا کرده و امسال باید این تفاوت فاحش جبران شود.
وی درباره هزینه معاینه فنی سرویس مدارس گفت: امروز تنظیم باد ۵۰ هزارتومان است اما برای معاینه فنی سرویس مدارس ۴۷ هزارتومان دریافت می‌شود بنابراین هیچ بهانه‌ای درخصوص خدمات گران قیمت قابل قبول نیست.

نرخ‌گذاری سرویس مدارس رانندگان را به سمت تاکسی اینترنتی سوق داده است
سید صدرا خوش قدم
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان تهران نیز در این جلسه عنوان کرد: پیش از کرونا حدد ۲۰۰ هزار دانش آموز با ۲۵ هزار خودرو به صورت رسمی از سرویس مدارس استفاده می‌کردند اما برای سرویس مدارس امسال تاکنون ۲۲ هزار دانش آموز ثبت‌نام کردند.
وی با بیان اینکه نبود سرویس و رقابت باعث شده تا اکثر رانندگان به سمت تاکسی‌های اینترنتی سوق داده شوند، افزود: نرخ گذاری فعلی برای متقاضیان سرویس مدارس به صرفه نیست و به همین خاطر ترجیح می‌دهند در تاکسی اینترنتی فعالیت کنند.
خوش قدم درباره چرایی کاهش ثبت‌نام دانش آموزان برای سرویس مدارس توضیح داد: از این طرف نیز خانواده‌ها اذعان دارند که هزینه سرویس مدارس بسیار بالاست. پیشنهاد می‌شود که طرحی اندیشیده شود تا دانش آموزانی که قادر به ثبت‌نام برای سرویس مدارس نیستند از حمل و نقل عمومی یا اتوبوس استفاده کنند.

ضرورت عارضه‌سنجی تردد در حوزه ترافیک شهری
سرهنگ غلام نصراللهی
نماینده فاتب نیز با تأکید بر اینکه باید عارضه سنجی تردد در حوزه ترافیک شهری صورت گیرد، عنوان کرد: واکاوی و سبب شناسی مصوبات و اقدامات سال‌های گذشته باید انجام شود چرا که دیگر کاربردی نیستند و طرحی نو باید اندیشیده شود. برای این طرح نو می‌توان از ظرفیت مراکز علمی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه همچنین باید استفاده بهینه از حمل و نقل کاربردی شود، افزود: ارائه تخفیفات و رایگان کردن بلیت‌های حمل و نقل انبوه بر از جمله تشویقات موردنظر برای کاهش استفاده از خودروی شخصی است.
نصراللهی در ادامه تأکید کرد: باید طرحی که امسال برای بازگشایی مدارس تهیه می‌شود، دارای ملاحظات و پیوست‌های لازم باشد.
نماینده فاتب درباره راهکار کاهش ترافیک در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در زمان بازگشایی مدارس گفت: برخی مدارس پایه که نیاز به حضور ندارند، در روزهای پرترافیک هفته مثل چهارشنبه و پنجشنبه از برنامه شاد استفاده کنند، چرا که هزینه بسیاری برای راه اندازی این برنامه آموزشی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.